2 lutego 2024 W trakcie tegorocznej edycji Dnia Językowego w ZSK pod kierownictwem p. Joanny Obstaleckiej i p. Sebastiana Kubicy i przy stałej, nieocenionej pomocy Aleksandra Skubały i Kacpra Włoszyńskiego jako sędziów oraz Mateusza Dobrzyńskiego z 5C jako marszałka ukoronowała swoją działalność SZKOLNA LIGA DEBAT OKSFORDZKICH w języku angielskim. W samym finałowym starciu na specjalne zaproszenie pojawił się p. Dominik Bąk z Fundacji Projekty Edukacyjne, który jest sędzią w debatach oksfordzkich z doświadczeniem na arenie międzynarodowej.
Było to jedno z głównych wydarzeń tego dnia. Uczniowie uczestniczący w zawodach mieli za zadanie przygotowanie się do argumentowania i opracowanie kontrargumentacji na poniższe tzw. „motions”
1. “As a Scottish citizen I would rather Scotland seceded from the UK and became Europe’s newest nation state” – finał 2D 1/2 (proposition) vs 2D 2/2 (opposition)
2. “As a British citizen I would rather my country rejoined EU” – o 3. miejsce 3D 2/2 (proposition) vs 3B A1 (opposition)
W SZKOLNEJ LIDZE DEBAT OKSFORDZKICH w języku angielskim w roku szkolnym 2023/24 wzięło udział sześć czteroosobowych drużyn z klas dwujęzycznych tj. 2B 1/2, 2B 2/2, 2D 1/2, 2D 2/2, 3B A1 oraz 3D 2/2 które wcześniej rywalizowały w fazie grupowej a następnie w półfinałach. Łącznie odbyło się dziesięć debat na ważne społecznie tematy.
Ideą debatowania niezmiennie było hasło: “Don’t raise your voice, improve your argument.” (Desmond Tutu )
Po zaciętej rywalizacji na wysokim poziomie Finał Ligi Debat wygrała drużyna 2D 1/2 w składzie Dominika Bomba, Dawid Hadas, Igor Zieliński i Antoni Kosicki. Ich przeciwnikami w finale z team’u 2D 2/2 byli Nataniel Kwaśkiewicz, Maja Kozłowska, Marek Zjeżdżałka oraz Nikodem Jokiel. Walkę o trzecie miejsce wygrał zespół 3B A1 w składzie Szymon Jóźwiak, Maciej Nadolny, Szymon Fornal i Kamil Przybyszewski. Ich przeciwnikami byli Mateusz Najsarek, Jan Nowacki, Daniel Stawicki i Kamil Święcki z 3D 2/2.
Udział w debatowaniu w języku angielskim przyczynia się do ćwiczenia płynności w mówieniu w tym języku, wzbogacania słownictwa i umiejętności słuchania i tłumaczenia. Poza tym uczniowie uczą się budowania umiejętności pracy w zespole, krytycznego myślenia, kultury wypowiedzi i szacunku dla adwersarzy. Budzi się w nich również ciekawość kulturowa. Udział w tego typu aktywności jest też doskonałą okazją do przełamywania barier do występów publicznych i radzenia sobie ze stresem. Ze względu na stale powiększającą się ilość klas dwujęzycznych w ZSK w dalszej perspektywie ogólnym założeniem jest rozpowszechnienie wśród nich idei debatowania jako formy pracy lekcyjnej i pozalekcyjnej.